Trebuia s-o fac si pe asta asa ca m-am incumetat si am fost sa-mi redecorez casa de la Ikea. Imaginea de ansamblu, foarte ok. In detaliu, insa… Trebuie sa recunosc ca organizarea, fidelizarea si CS-ul sunt foarte misto gandite. Prima parte, cel putin teoretic. Sistemul e clar suedez, nimic romanesc. Din nefericire, as fi preferat sa-mi spuna si mie pe eticheta ce saltea e de care in limba romana, nu in klingoniana lor. Nu mi se pare normal sa topai pe saltea in depozit ca sa ma prind care era cea din showroom. A doua parte nasoala este ca sistemul suedez foarte fain este pus in practica de romani. Si cum romanu’ tot roman e, logic este sa se mai piarda din calitate pe parcurs.

In mare, exista doua etape pe care le parcurgi in Ikea. Prima, cea faina: showroom-ul. Intri, vezi, te minunezi, iti place, iti alegi, iti notezi cu creioanele lor, iti incanta simturile. A doua parte este aia mai nasoala, caci dupa ce iesi din Raiul mobilei, ajungi in depozit, unde te cam pierzi si nu-ti spune nimeni cat trebuie sa mergi la sala inainte ca sa ridici un cadru de canapea. In afara de asta, sa-l gasesti printre miile de cutii este inca o provocare. E drept, pretul de vanzare este scazut datorita operatiunii „do-it-yourself”.

Revenind la showroom, unde totul straluceste si te incanta, strategiile de marketing abunda. Nu poti taia raioane, nu exista scurtaturi, pentru ca altfel n-ai putea sa vezi toata marfa. Drept pentru care, trebuie sa parcurgi un intreg labirint pentru a iesi la lumina zilei. Si asta am aflat cand am dorit sa ies la o tigara pentru ca, in Suedia, la ei, nu exista fumatori care intra in sevraj, drept pentru care nu au locuri special amenajate in interiorul cladirii. Mi-au trebuit 20 de minute sa gasesc iesirea, timp in care muream din ce in ce mai mult dupa o tigara.

Intorcandu-ma, dupa ce mi-am rupt picioarele in cautarea produselor potrivite, da-i si noteaza randuri si sectiuni care corespund rafturilor din depozit. La categoria produse, exista o buba. Si anume, unele produse iti sunt aduse dupa ce le platesti. Faci o preforma, platesti la casa si astepti 5 ore sa ti le culeaga din depozit. Insa nu stii asta de la inceput.

Si asa, daca vrei o canapea extensibila, toate se vand separat. Partea si mai idioata este ca nu-ti spune nimeni ce bucati iei si de unde. Cadrul, salteaua si husa sunt in depozit, ti le cari singur. Pernele, mama lor stie unde sunt. Husele pentru perne sunt in showroom, insa asta ti se spune cand ajungi in depozit si dupa ce discuti cu 10 muncitori care nu stiu pe ce lume traiesc. Si asta doar ca sa te mai intorci 5 km degeaba. Pentru ca, vezi tu, iei toata canapeaua, cu husa cu tot si cu perne, insa uita sa-ti spuna ca nu mai au huse pentru perne. Asa ca te cheama in alta zi sa le iei si pe alea.

La articolele pe care le comanzi din showroom ti se face o factura si, normal, te astepti sa le mai si primesti. Ei bine, nu. Dupa toata harababura, te trimit de un punct de informatii la altul pentru ca aici sunt dulapurile, mergeti la perne. Aici sunt mesele, mergeti la canapele. Aici sunt bibliotecile, mergeti la accesorii. Aici e Ikea, mergeti la camera de gazare. In final, ajungi la casa, platesti tot, realizezi ca nu mai ai bani de paine si te duci la punctul de ridicare a marfii comandate in showroom. Iei bon de ordine, astepti 10 ore sa te cheme si, cum am patit eu azi, auzi ca… stiti, ne cerem scuze, dar n-avem nu stiu ce pe stoc. Va dam banii inapoi. Domnule, da’ asta nu stiati si cand eram sus, la mama naibii. De ce am platit ceva ce nu exista?

Cand aduceti produsul? pai, nu stim. peste o saptamana, doua, trei. Ah, bun. Ce bine. De mica mi-am dorit sa stau cu niste cutii depozitate in mijlocul casei pentru ca matale iti lipseste un corp si nu te duce capu’ sa le spui si colegilor de la etaj. Apoi mai stai 10 ore sa te ia in primire baiatu’ de la transport la domiciliu.

Deci am o canapea cu juma de husa, husa pe care nu stiu daca o voi mai gasi maine. Si niste corpuri suspendate dintre care iti lipsesti o bucata ca nu mai era pe stoc. Si un asternut foarte frumos care are numai fete de perna si husa pentru pilota, ca suedezii dorm pe paie si n-au nevoie de cearsaf.

Ce e bine e ca au de mancare. Si e bun si ieftin. Problema e ca e in Romania. pentru ca bauturile au parte de reumplere gratuita si taranu’ de roman vine cu bidonu’ de acasa ca sa ia la pachet.

De livrat, ti le livreaza repede. De montat, ti le monteaza in 3 saptamani. Ideea e sa le montezi tu, dar sunt curioasa ce-o sa-mi lipseasca din pachete. Ma trezesc cu un picior lipsa la birou pentru ca se cumpara separat, cu un raft in minus la biblioteca pentru ca am pierdut numaratoarea lor in timp ce aveam o criza de sciatica la caratu’ celui de-al 5-lea raft.

Cat despre corpul suspendat pe care l-am platit, nu-l aveau in stoc si pe care mi-au dat banii inapoi… va rugam sa sunati dvs. din cand in cand sa va interesati, dati codul 08675479964434tgg786t6ihgfe5788 si intrebati daca e in stoc.

Do it yourself, do it yourself, dar arat io o cucoana capabila sa care o canapea? In rest, toata lumea super draguta. La carat, te ajuta niste femei firave, daca vrei. Deci promitator.

Sunt curioasa ce-o iesi si cat o dura. Ikea e frumoasa. Romanul tot roman e. Mi-a placut, am luat chestii faine si nu mai merg niciodata acolo.

Daca mi se va darama ceva de la ei, o sa ma duc sa-i bat cu un picior de birou pana le sare sangele pe urechi. In rest, sunt relativ amabila.