Prinde curaj, trage aer in piept, strange din dinti si citeste pana la capat.

Toata lumea din jurul meu e deprimata, trista, oftatoare si suparata pe viata. Mhm… sa am si eu o contributie?:)

Ce e cu voi? Primavara a trecut. E foarte cald si unii suporta mai greu, dar chiar asa? Toata lumea are probleme mai mici sau mai mari, toata lumea e incruntata si fara chef de viata. Nimeni nu e fericit, nimeni nu sare in sus de bucurie, iar daca o face e pentru foarte scurt timp. Apoi il apuca depresia ca a sarit in sus degeaba.

Depresia a devenit endemica in Romania. Conflictele dintre oameni sunt din ce in ce mai dese. Ravagiile sunt din ce in ce mai mari si afecteaza cat mai multi oameni. Ca o mica mentiune de ordin medical: Depresiile au nevoie de tratament psihologic si/sau psihiatric. Ele trebuie diagnosticate si tratate. Altfel se agraveaza si devin din ce in ce mai insuportabile pana cand se recurge la masuri drastice. Majoritatea depresiilor nu sunt diagnosticate din simplul fapt ca majoritatea oamenilor depresivi nu se prezinta la medic/psiholog. Adeseori percepem depresia ca fiind o suparare trecatoare (care insa dureaza de multa vreme). Ne gandim ca avem probleme acasa, la serviciu si acesta este motivul tristetii. Perceptia este corecta. Acesta este chiar un mod de caracterizare a depresiei: tristete patologica. Este de multe tipuri, iar cauzele determinante sunt nenumarate. Majoritatea depresiilor se agraveaza. Exista o foarte mare lipsa de informatie.

Va sugerez sa va informati asupra depresiei, afectiune care trebuie avuta in vizor. Este de cele mai multe ori neglijata sau neluata in serios, fiind confundata cu o stare trecatoare. Cei din jurul persoanei depresive nu realizeaza, deseori, importanta acestei stari si nici nu o recunosc.

Exista lucruri pe care le poti face tu pentru tine si oameni de care ai nevoie. Exista, la randul lor, oameni care au nevoie de tine si pe care ii poti ajuta.

1. Sprijin – Prietenii au un rol foarte important. Trebuie sa fie cineva in viata ta in care sa ai incredere si cu care sa poti vorbi despre ce te supara. Persoana aflata de cealalta parte de baricadei trebuie sa stie sa te asculte si sa te sprijine, fara sa te condamne si fara sa te judece. Vorbeste, nu te inchide in tine, nu te izola. Accepta ajutorul celor din jur si recunoaste-l cand ti se ofera. Unii nu-ti vor spune „vreau sa te ajut”, ci te vor scoate la o plimbare, te vor invita la o petrecere, intr-o excursie, undeva in aer liber, intr-un mediu in care te simti bine. Daca nu ai chef si vrei sa stai intre patru pereti, fa acel efort pe care tu il vezi ca fiind supraomenesc pentru a te imbraca si a iesi totusi din casa sau din biroul de zi cu zi. Intre patru pereti perspectivele sunt limitate. Daca nu ai chef de distractie, si probabil ca nu ai, iesi oricum. Fie ca stai si nu vorbesti, macar schimbi putin peisajul.

Daca vrei sa ajuti pe cineva, nu-l intreba „Cu ce pot sa te ajut?”. Cine are nevoie de ajutor rareori recunoaste si rareori stie excat ce anume l-ar ajuta. Fa ce crezi tu ca i-ar prii. Inveseleste-l cum poti. Daca nu are chef, nu sta sa plangi cu el. Asta nu ajuta niciodata pe nimeni. Nu folosi cuvantul „ajutor”. Nu e de folos si suna prea dramatic. Asta daca vrei sa sprijini pe cineva.

2. Accepta sprijinul celor din jur. Daca ai nevoie, nu te sfii sa ceri ajutor, sa-ti verbalizezi nevoile si dorintele. De cele mai multe ori, persoanele deprimate nu cer ajutor. E foarte important ca acesta sa vina in lipsa unui „strigat” evident.

3. Concentreaza-te asupra lucrurilor care iti plac. Fa ce-ti place, chiar daca nu o poti face mereu. Nu pica nici in extrema in care ajungi sa te cufunzi in diferite activitati sperand ca problemele se vor rezolva de la sine.

4. Vorbeste. Vorbeste cu cine poti si despre ce simti ca poti. Cel mai rau lucru pe care il poti face este sa te inchizi in tine si sa ii indepartezi pe cei din jur. Asta vei simti ca vrei sa faci, sa stai singur. Este un lucru sanatos atata timp cat nu devine cronic. Nu te jena sa spui ce te doare. Cine tine la tine iti va fi alaturi.

5. Asculta. Ciuleste urechile si in jur. Povestile altora iti vor genera imagini benefice. Nu sta cu dopuri in urechi, ascultandu-ti doar gandurile. Alege sa asculti ceva frumos. Stai prin preajma persoanelor vesele si pozitive. Iti vor inspira si tie din optimismul lor.

6. Fa-ti timp pentru tine. Cand esti deprimat nu vei face nimic pentru tine, vei simti ca nu ai forta necesara pentru a cauta ceva ce-ti face bine, pentru a te rasfata putin. Vei spune ca nu ai timp. Asa nu faci decat sa ingropi problemele care nu se vor rezolva niciodata de la sine. Mai tarziu ele vor reiesi la suprafata intr-o forma mult mai urata.

7. Nu astepta sa treaca. Ia atitudine, razvrateste-te, enerveaza-te si spune-ti ca asa nu se mai poate. Alege sa schimbi ceva. Nu te complace.

8. Accepta lucrurile pe care nu le poti schimba. A devenit deja un cliseu, dar este cat se poate de productiv. Ce a fost, a fost. Ce s-a intamplat, s-a intamplat. Schimba ce poti si concentreaza-te asupra lucrurilor pe care le poti face in prezent. E un lucru care se invata in timp. Greu, dar nu imposibil.

9. Schimba ce poti. Daca exista ceva ce poti schimba si iti doresti sa o faci, fa-o. Perseverenta e buna atunci cand stii ca poti schimba ceva. Daca nu, accepta ca s-a intamplat si mergi mai departe. Daca ai gresit, cere-ti iertare. Iertarea nu-ti va sterge greselile, dar te va lasa mai impacat. Daca cineva a gresit fata de tine, nu te ancora in dezamagire. Schimbarea necesita curaj. Strange din dinti si fa-o.

10. Nu spune „nu vreau”. Cand ti se intinde o mana, n-o refuza. Nu vei face decat sa-i indepartezi pe cei care vor sa fie alaturi de tine.

Nu incerca sa schimbi pe nimeni. Daca toti cei din jur te dezamagesc, lucreaza la viziunea ta. Ei vor ramane aceiasi. Poti foarte bine sa iti schimbi pozitia din care ii privesti.

Cunosc cel putin 5 persoane care au nevoie de cele de mai sus. Sunt convinsa ca si tu cunosti sau poate chiar te numeri printre cei ce au nevoie. Invata sa fii prietenul persoanelor la care tii. Intr-o buna zi vei avea si tu nevoie de sprijin.

Psihoterapia poate fi o solutie valoroasa, insa la noi este limitata de prejudecati. Psihologul te poate indruma. Psihiatrul poate decide daca ai sau nu nevoie de medicatie sau doar de psihoterapie. Nu-ti ingropa problemele si nu fugi de ele. Au un grozav talent de a-si croi drumul inapoi la suprafata.

Nu orice persoana trista este si posesoarea unei depresii clinice si nu orice persoana depresiva isi afiseaza tristetea.

Orice problema are cel putin o solutie. Daca ai asta in minte, o sau le vei gasi.